Nordsjö Visualiser

Visualisera kulören direkt på väggen
Se

Lär dig hur färgtrender skapas

Har du någonsin undrat över hur färgtrender skapas?

Varje år väljer vi ut ”Årets kulör”, en nyans som vi tror kan sammanfatta känslan och de viktigaste trenderna under det kommande året.

Den här färgen plockas inte ut ur tomma intet. Nordsjö har faktiskt ett engagerat team av färgexperter som diskuterar detta beslut under flera veckor. Det drar igång i september när våra färgbesatta designexperter bjuder in fristående experter inom inrednings-, industri-, produkt-, modedesign samt arkitektur för att prata om de viktigaste trenderna under de kommande arton månaderna.

När färgprognosmakarna har tagit fram de viktigaste färgerna och trenderna så träffas Nordsjös mest erfarna färgexperter från hela världen under tre dagar för att begränsa de breda trendkoncepten till en dominant trendidé, fem trendhistorier, färgpaletter samt årets kulör.

Ett ord som hela tiden dyker upp under dessa workshops är ”zeitgeist-effekt”. Detta innebär i stora drag att det verkar som om alla talar om samma saker eller formger med samma material och färger. Genom att lyssna in denna tidsanda kan våra färgexperter fånga den aktuella känslan. Detta är en stor del av processen med att förutse färgtrender.

Efter dessa workshops skapar färgprognosmakarna ”moodboards” som hjälper dem att utveckla en klar idé om vad varje trend innebär. Sedan börjar teamet arbetet med att fotografera varje trend. ”Varje år arbetar vi med flera olika fotografer och stylister” säger Louise Smith, en av våra senior global designers. ”Det gör att bilderna är nyskapande och ser även till att trenderna ser så olika ut som möjligt”.

När fotograferna, stylisterna och inredarna gått hem till sitt igen så sätter färgprognosmakarna ord på de särskilda egenskaperna hos varje trend. Läs på www.colourfutures.com och låt oss veta vad du tycker.

Hämtar data, vänta...